Nepravděpodobnostní parodie na weblog, od Petra Brinčeka, věnovaná převážně-nevážně sportovním aktivitám pod širým nebem, čili outdooru. Stručně: lezení na skalkách, lezení ledů, lezení v horách, turistika, cyklistika čili horské kolo (mtb), v zimě určitě snowboard (snb) a v neposlední řadě závody, hlavně triatlon, kterých se taky jako amatér občas účastním. Některé pseudointelektuální články bych také rád věnoval recenzím, kterých je dle mého souzení na českém internetu stále málo. Více o mně a tomto webu po kliknutí na odkaz - About. Vzkaz pro češtinomily - mám vás rád ...


Jak správně přesmykovat ?



Přesmykovač Při mých poměrně častých výletech na horském kole jsem si nemohl nevšimnout, že většina lidí neumí správně používat přesmykovač. Ten potom nadměrně trpí, skučí a naříká. Bohužel tento nešvar pozoruju i u bikerů na závodech, kde bych toto čekal nejméně.

O co tedy jde? Určitě se už každý setkal s případem, kdy v prudkém kopci chtěl přehodit na menší převodník, ale řetěz ne a ne tam skočit. Nadáváme, kopeme do toho, ale všechno marně. Přitom na rovině přehazujeme bez problémů, tzn. vše máme dobře seřízené.
V čem je teda ten problém? Pokud opravdu při lehkém záběru, rovina, jízda z kopce, apod. přesmykujeme bez problémů, je pravděpodobně problém v nás. Stejně jako v autě při řazení pustíme plyn ať nezatěžujeme převodovku a vše přeskočí plynule, musíme i na kole dosáhnout při přehazování co nejmenšího kroutícího momentu1. Zjednodušeně musíme řetězu odlehčit. Jak? to každý musí vysondovat sám. Ideální je prudké šlápnutí s následným přehozením, na které navazuje lehké protočení klik. V extrémním svahu toho asi nedocílíme, a proto je dobré přehazovat s dostatečnou rezervou.

Pokud se nenaučíme správně přehazovat, bude na čepu přesmykovače postupně vznikat radiální vůle a následný vakl. Seřídit takto poškozený přesmykovač je už docela dřina, takže následuje výměna, které lze dobře předcházet a my ušetříme na další výlet.

Netrapme přesmykovače a ani naše uši :-) !

1 Kroutící moment – vyjadřuje sílu, kterou by vyvíjela hřídel v bodě vzdáleném jednotkovou délku od osy otáčení. Obvykle se udává v jednotkách Nm (Newton metr) – to je síla v newtonech na konci metrového ramene. Zdroj: Wikipedie – otevřená encyklopedie

9.10.2006 20:09 | MTB | autor: Petr Brinček


PŘEČTĚTE SI TAKY ...


Komentáře

Komentáře jsou uzavřeny





Casino
Our site reviews the best 30 new online casinos, you can win wonderful with microgaming casino bonuses here. View our most noted casino download and learn more. Read our casino forum and learn everything about internet gambling online, try to play daisy bingo game. Visit our casino and try your luck!


Hledání v archivu:

Blog menu:


Poslední komentáře:

Poslední odkazy: